Aile İçinde Sağlıklı Duygu İletişimi

Aile kirdaSağlıklı iletişim, güçlü aile bağları kurmanın vazgeçilmezidir. Sadece ebeveyn-çocuk ilişkisinde değil, eşler ve kardeşler arası ilişkilerde de iletişimin temel yapı taşlarından biri olduğu söylenebilir.

Aile içi iletişim derken sözlü ve sözsüz bilgi alışverişinden bahsedilir ve iletişimin önemli bir kısmını da duygular hakkında konuşulanlar oluşturur. Duygulara büyük önem veren ebeveynlerin bile çoğu zaman “Ben hissediyorum ki…” yerine “Ben düşünüyorum ki…” ifadesini kullandıklarını görürüz. Oysa açık şekilde duyguları konuşabilme ve olumlu ya da olumsuz her duyguyu sağlıklı şekilde ifade edebilme pozitif bir aile iletişiminin temelini oluşturur.

Aile içi iletişimde temel olan, birlikte sıkça zaman geçirmeye çalışmak ve iletişimde olmak; düşünce ve duyguları açık ve direkt bir şekilde dile getirmek, pozitif olmak ve en önemlisi de sözlü ve sözsüz verilmeye çalışılan tüm mesajlara dikkat ederek aktif bir dinleyici olmaktır. Bir başka deyişle, konuşmanın yanı sıra dinlemek de önemlidir.

Çocuklarla kurulan ilişkide de, duyguları konuşma ve aktif dinleme çok önemli unsurlardır. Çocuğunuzun duygusunu anlamak ve “Görüyorum ki arkadaşlarının ne düşüneceğinden endişe ediyorsun,” ya da ‘‘Belli ki bu söylenen söz seni kırmış,’’ gibi onun duygularını yansıtan cümleler ile karşılık vermek duyguların ifadesini şekillendirir. Bu yansıtma cümleleri sayesinde çocuğunuz onu anladığınızı hisseder.

Çocuğunuza herkesin duyguları olduğunu ve bu duyguların doğal olduğunu hatırlatın ve onları sağlıklı şekilde ifade etmenin öneminden bahsedin. Ayrıca ona “Kızgınlık bazen hüsrana uğramaktır,” gibi yeni duygu tanımları öğretin.

Üzüntü, kırgınlık ve öfke gibi olumsuz duyguları konuşmanın en sağlıklı yolu konuşmadan önce birkaç dakika beklemek ve rahatlamaya çalışmaktır. Böyle durumlarda duyguyu sağlıklı şekilde ifade edebilmesi için çocuğunuza yardımcı olun ve örnekler verin.

Unutmayın ki, çocuklar sadece söylediklerinizi değil yaptıklarınızı da örnek alırlar. Çoğunuzla yaşadığınız sıkıntılı ya da duygu yüklü bir anda da doğru davranmaya, konuşmadan önce düşünmenin önemine ve saygılı bir ses tonu kullanmaya dikkat çekin. Çocuğunuza bunları öğretmenin en iyi yollarından biri modellemeniz, duygularınızı paylaşmaktan çekinmemeniz ve bunu yaparken de doğru kelimeleri kullanmaya özen göstermenizdir. Örneğin, yaşadığınız zor bir duygu ile başa çıkmak için, spor yapmanız, yürüyüşe çıkmanız, yani enerjinizi olumlu yönde değerlendirmeniz çocuğunuza da iyi örnek olmanıza yardımcı olacaktır.

Çocuklarınız ya da diğer aile üyeleri hangi duyguyu yaşıyor olurlarsa olsunlar, onlarla her zaman konuşmaya istekli olduğunuzu ve bu duygularıyla başa çıkmaları için destek olabileceğinizi hatırlatın. Sizinle konuşabileceğini bilmek, çocuğunuzla aranızdaki iletişimi güçlendirir ve sağlıklı aile ilişkilerine sahip olmanızı sağlar. Sadece olumsuz duyguları değil, neşe, mutluluk, gurur ve heyecan gibi duyguları da aile olarak paylaşın ve birlikte yaşayın.

Psikolog Nesya Küçük

Kaynakça:

Communication and Emotions Retrieved from http://www.parentfurther.com/time-together/communication/emotions

Peterson, P. Families First-Keys to Successful Family Functioning: Communication. Retrieved from http://pubs.ext.vt.edu/350/350-092/350-092.html

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s