ÇOCUĞUM İLKÖĞRETİME BAŞLAMAYA HAZIR MI?

Birinci sınıfa başlamak çocuklar ve aileleri için heyecanlı ve kendine has sistemiyle yeni bir deneyimdir. Bu heyecanı dengelemek ve doğru adımlar atmak siz ebeveynlere düşmektedir. Birinci sınıfa başlamadan önce herhangi bir okul öncesi kurumundan eğitim almış çocuk için birinci sınıfın getirdiği yükümlülükleri yerine getirmek ve okula alışmak daha kolaydır. Ama nihayetinde çocuklar her ne kadar okul öncesi bir eğitim kuruma gitmiş olursa olsunlar gelişim süreçleri, bireysel özellikler taşır. Gelişimiyle ilgili gözden kaçanlar ya da önemsenmeyen unsurlar olduğunda ise birinci sınıfta bazı zorlukların yaşanabileceğini söyleyebiliriz.

Bu süreçte çocuğun sosyal-duygusal, psikomotor, özbakım becerileri ve dil gelişimi ile ilgili becerilerinin hazır olması beklenmekle birlikte, zihinsel gelişimi daha öncelikli sırayı almaktadır. Çünkü akademik becerinin odağı, zihinsel beceri gerektiren dikkat etme, belleğe alma, hafızada tutma, faaliyetleri planlama, organize etme, tanıma, tanımlama, hatırlama gibi işlemlerdir. Bu zihinsel işlemlere diğer gelişim alanları de eşlik eder. Yani çocuk soyut bilgileri zihinsel olarak algılayacak, anlayacak daha sonra dil gelişimiyle ifade edecek ve psikomotor becerisiyle kalemi tutup kağıda geçirecek, özbakım ve sosyal becerisiyle de bulunduğu ortama uyum sağlayıp öğrenci olmaktan ve yeni deneyimler edinmekten keyif almaya başlayacaktır.

İlköğretim Birinci Sınıfa Başlayacak Çocuklar İçin Okul Olgunluğu Testi

Bu kadar önemli becerilerin, birbiriyle uyumlu bir şekilde işbirliği içinde olması beklenirken Okul Olgunluğu Testi bu durumun 1.sınıfa başlayacak olan çocuklarda nasıl bir seyir gösterdiğini ve çocuğun okula başlamaya ne kadar hazır olduğunu ölçmede kullandığımız önemli bir araçlardan biridir.

Okula başlayan bir çocuktan beklenen gerekli görevleri “çocuğun dildeki başarı ve becerileri, sayı bilgisi, talimatları izleyebilme ve grup faaliyetlerine ilgi gösterme”  şeklinde özetleyebiliriz. Okul Olgunluğu Testi, bu becerileri ölçmek için çocukların bu test talimatlarını anlama ve başarmasının beklendiği bir performans testidir. Kısa sürede uygulanabilen bu test çocuk hakkında yararlı bilgiler vermektedir.

Bildiğiniz üzere 2012-2013 eğitim ve öğretim yılı itibariyle uygulamaya geçecek 4+4+4 sistemiyle birlikte 1. sınıfa başlama yaşı 66 aya çekilmiştir. Bu durumda test, çocukların birinci sınıfa başlamaya ne kadar hazırlıklı olduklarını görmek, yeterli ve eksik olduğu alanları tespit edip bu alanlarda çocukları desteklemek daha çok önem kazanmakta ve bu amaçla kullanılan yararlı bir araçtır.

Şöyle bir soru aklınıza gelebilir. “Benim çocuğum 66 ayını doldurdu ve yasal olarak birinci sınıfa başlaması gerekiyor, bu saatten sonra bu testi yaptırmak ne işime yarar?” Bu test ve gerekli görüldüğünde uygulanabilecek diğer testler sonrasında, çocuğunuzun güçlü ve eksik olduğu alanları öğrenebilirsiniz. Yeni eğitim ve öğretim döneminde eğer bazı alanlardaki becerileri yaşıtları seviyesinde değilse bunu erken fark etmenin avantajıyla öğretmeni bilgilendirip, bu becerilere daha çok ağırlık verilerek ya da ek yardımlar alarak yeni eğitim dönemini çocuğunuz ve kendiniz için daha az sorunlu, öğrenmeyi ve okulu daha keyifli bir hale getirebilirsiniz.

Sorunsuz ve keyifli bir eğitim ve öğretim dönemi geçirmeniz dileğiyle. 

Merve Altıntaş

Çocuk ve Ergen Psikoloğu

merve@nadisdanismanlik.com

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s